Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down  Bericht [Pagina 1 van 1]

1 Basis Informatie paarden op di mei 04, 2010 5:41 pm

Sham

VIP
In aanbouw. (:

Paarden bestaan al lange tijd, vroeger ter grote van een vos, nu in verschillende maten. Er zijn zo veel kleuren en rassen dat ik best kan begrijpen dat het iets te veel wordt in totaal. Vandaar korte informatie over paarden, voor de niet paardenkenners onder ons.

• kleuren
• populairste rassen
• natuurlijk gedrag paarden :'D

------
Kleuren

In de paardenwereld komen veel kleuren voor, die stuk voor stuk een naam hebben.
We beginnen met de meest voorkomende kleuren, daarna zullen we de uniekere kleuren bespreken.
Aftekeningen komen bij deze kleuren voor, en worden alleen genoemd wanneer ze opvallend zijn of niet voor komen.

• Zwart
Zwart is één van de weinige kleuren die gelijk is aan hoe leken het zouden noemen.
Het paard is volledig zwart, zonder bruine neus of flanken -dit noemen wij donkerbruin, ondanks dat ze verder zwart zijn-.
In de zomer kunnen zwarte paarden door de zon een bruinige kleur krijgen.

• Schimmel
Deze paarden beginnen met een andere kleur dan ze uiteindelijk worden.
Ze kunnen vrijwel in alle kleuren worden geboren, er zijn ook verschillende types.

• Roan
Dit is de meest opmerkelijke kleur, het paard heeft in elk seizoen een andere kleur. Het hoofd, staart en manen blijven hetzelfde, de rest kleurt zomers naar wit.

• Appelschimmel
Dit is een kleur die voorkomt wanneer een paard overgaat van donker naar licht. Het paard heeft witte vlekjes die op appeltjes lijken. -like Sham-

• Bruin
Bruine paarden hebben altijd een bruine vacht met zwarte manen, in alle tinten toegestaan.

• Vos
Voskleurige paarden hebben een bruine vacht en bruine manen. Hiervan zijn verschillende kleuren:

• Koffievos
Dit is een kleur die ik het mooist vind Razz. Het zijn donkere paarden met lichte, bijna witte manen. -geel kan ook :)-

• Zweetvos
Deze hebben een lichtere kleur dan koffievossen, maar wel de lichte manen.

En gewoon, normale vossen.. bruin met bruine manen, in dezelfde kleur als de vacht.

• Bont
Bonte paarden, tja.. alle kleuren met witte vlekken zijn bont.
Dus vosbont, bruinbont etc. :)

• Valk
Valken zijn gelige paarden met zwarte manen en onderbenen.

• Palomino/Isabel
Zijn gelige paarden, maar dan met witte manen.

• Appaloosa
Zijn gestippelde paarden.
Blanket = gespikkelde kont
Snowflake = donkere kleur met witte stippen
Leopard = wit met donkere stippen.

Cremello en Perlino, ik ken het verschil namelijk niet.
Zijn de 'albino' paarden. (:
Cio, had het al tussen haakjes staan. :'D
Ze hebben weinig pigment en worden wit geboren. (:
Cremello zijn écht wit met roze neus, randen om de ogen etc en Perlino zijn wat geliger. (:
Ze hebben blauwe ogen. :'D

Wildkleur is de kleur die je vooral bij fjorden ziet, met zebrastrepen op de benen.

Populairste rassen

• Fries
De Fries is het populairste Nederlandse ras. De bijnaam voor dit ras is 'Black Pearl'. Ze zijn altijd zwart, maar in theorie kan bruin ook voorkomen. Wit enkel in kruising met een Arabier, dus als Arabofries. Ze zijn barok gebouwd en zien er dus erg sterk uit. (: Vandaar de voorkeur voor Friezen bij Dark Star & Black Rose. (:

• Arabier
De Arabier is een ras die wordt gebruikt om rassen te veredelen. Ze zijn vooral bekend door de snelheid, uithoudingsvermogen en de elegantie. Arabieren worden niet groot. Door de jaren heen zijn er veel variaties, zoals de Egyptische arabier -deuk-, Poolse, Russische, Shagya. Arabieren die gebruist zijn met Engels Volbloeden zijn Anglo-Arabieren. :)

• Andalusiër.
De Andalusiër komt uit Spanje en lijkt op zijn broer de Lusitano. Deze paarden zijn barok gebouwd en meestal rond de 1.60. Ze komen vooral voor in de kleur schimmel, maar ook andere effen kleuren komen voor in mindere mate.

• Quarter Horse
Dit Amerikaanse ras staat bekend om de korte springen, ongeveer van een kwart mijl. Ze zijn heel gespierd, vooral in de achterhand. Ze zijn meestal wat klein, rond 1.50 en worden gebruikt voor de westernsport.

• Paint
De Paint is eigenlijk een bonte Quarter Horse die in verloop van tijd zijn eigen stamboek kreeg.

Natuurlijk gedrag paarden

Paarden zijn van nature vluchtdieren, dat betekend dat ze gebouwd zijn om op te letten. Daarom staan hun ogen aan de zijkant en is hun gehoor en reuk vrij goed ontwikkeld. Paarden kunnen alleen niet scherp stellen met alleen hun ogen, daarom moeten ze hun hoofd op en neer bewegen om scherp te kunnen zien.

In de kudde is de dominanste en oudste merrie meestal de baas, zij leid de kudde. De hengst drijft ze van achteren op. De kudde volgt altijd een zelfde patroon, dus bijvoorbeeld meer-bos-veld en dan weer opnieuw.
Gelukkig is het op DH anders, meestal zijn een hengst en merrie of één van beide de baas.

Paarden kunnen stap en draf erg lang volhouden, maar ook galop kunnen ze zeker een paar kilometer lang doen.

Laatst aangepast door Sham op di mei 04, 2010 6:11 pm; in totaal 2 keer bewerkt

http://www.dreamhorses.biz

2 Re: Basis Informatie paarden op di mei 04, 2010 6:05 pm

Cionaodh

HEee een cremello is geen albino xD.
Ze hebben blauwe ogen, geen roden xD

3 Re: Basis Informatie paarden op di mei 04, 2010 6:06 pm

Sham

VIP
:'D

Dat bedoelde ik.. was niet helemaal wakker.

[lees: heb het rond 3 uur geschreven :')]

http://www.dreamhorses.biz

4 Re: Basis Informatie paarden op di mei 04, 2010 6:07 pm

Cionaodh

Whaha, muts. Ik ben fan van Cremello's, dus valt op hier xD.

5 Re: Basis Informatie paarden op ma okt 25, 2010 8:31 pm

Morumotto

hallo ik heb infomatie noodig kan ik hulp hebben scratch van angelgil

6 Re: Basis Informatie paarden op ma okt 25, 2010 8:38 pm

Rain

Administrator
Hallo, wat snap je niet? Heb je je inbox al bekeken?

7 Re: Basis Informatie paarden op ma jan 03, 2011 6:17 pm

Drune

Misschien kan je bij gedrag van paarden ook zetten dat veulens moeite hebben om draf onder de knie te krijgen?
of is dat niet helpvol? xD

8 Re: Basis Informatie paarden op do jan 20, 2011 3:10 pm

zilver

haay

ik weet niet hoe ik een pf aan moet maken! geenidee

kan iemand me dat vertellen want ik ben nieuw hier! en ik weet ook niet hoe ik naar al de verhalen kom....

xxx iemand die hier nog niks van snapt!

9 Re: Basis Informatie paarden op zo jan 23, 2011 5:09 pm

Memoria

zilver schreef:haay

ik weet niet hoe ik een pf aan moet maken! geenidee

kan iemand me dat vertellen want ik ben nieuw hier! en ik weet ook niet hoe ik naar al de verhalen kom....

xxx iemand die hier nog niks van snapt!

Ga dan naar 'profiel' in het menu en dan 'avatar'.
je kan dan kiezen om een avatar van je computer af te halen, of eentje van een url.
om dat laatste te doen, zoek je het plaatje wat je wilt en kopiëer je het adres en plak je dat in het balkje en als laatste druk je op verzenden (:

http://www.lionsheart.actieforum.com

10 Re: Basis Informatie paarden op za apr 28, 2012 10:20 am

Lewis McReu

Vraagje: mogen we ook andere rassen dan degenen hier vermeld gebruiken?

11 Re: Basis Informatie paarden op za apr 28, 2012 10:39 am

Saronse

Jaaa hoor Wink

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven  Bericht [Pagina 1 van 1]

Permissies van dit forum: